Δειγματική διδασκαλία στη Γλώσσα Α΄Λυκείου


ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕΛ ΒΑΡΒΑΚΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ
Δειγματική διδασκαλία στη Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Λυκείου
Διδάσκων: Ν. Κ. Αλέφαντος, ΠΕ02
26/11/2018

Α. Θεωρητικό πλαίσιο:
Η διδακτική άσκηση βασίζεται στην κειμενοκεντρική διδακτική προσέγγιση της Γλώσσας και στις αρχές της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, με την οποία προωθούνται οι διαμαθητικές σχέσεις και οι μαθητές/τριες εμπλέκονται σε έναν πιο ενεργητικό τρόπο μάθησης.
Β. Διδακτικοί στόχοι:
Στόχος της διδασκαλίας είναι οι μαθητές/τριες:
- Να κατανοήσουν την πολυκύμαντη παρουσία του διαλόγου στη ζωή μας.
- Να αναπτύξουν συνεργατική κουλτούρα μάθησης
- Να κατακτήσουν τη γνώση με ενεργητικό τρόπο.
Γ. Πορεία της διδασκαλίας - Σχεδιασμός:
  Χωρισμός των μαθητών/τριών σε ομάδες
10΄ Συνεργατική μελέτη των μελών κάθε ομάδας με αφόρμηση δοσμένη 
       δραστηριότητα σε κείμενο.
25΄ Εμπλοκή όλων των ομάδων στη διδακτική πράξη με ανάγνωση κάθε κειμένου  
      χωριστά, καθοδηγητικές ερωτήσεις επί του κειμένου και παρουσίαση της
      εργασίας κάθε ομάδας.
   Ολοκλήρωση της διδασκαλίας με εργασία που δίνεται στους μαθητές/τριες για το
       σπίτι.




ΚΕΙΜΕΝΟ 1
[...] Εξαιτίας των τεχνολογικών εξελίξεων αναδεικνύεται στις μέρες μας ταχύτατα ένα νέο είδος διαλόγου, ο διαδικτυακός. [...] Ο διάλογος μέσω του διαδικτύου έχει την αυθεντικότητα του παλιού καφενείου. Ενώ διατηρεί μία μεγάλη «δημοκρατικότητα», δεν υποκρίνεται καθόλου ότι επιλύει εθνικά προβλήματα. Το κακό, όμως, είναι ότι - σε αντίθεση με το καφενείο- ευνοεί την ανωνυμία και κατ’ επέκταση τα ψεύδη και τη συκοφάντηση. Δεν είναι τυχαίο ότι ισχυρές φωνές υψώνονται ήδη για την ανάγκη κάποιου ελέγχου. Εντούτοις, ακόμα κι αν ο έλεγχος αποδειχθεί τεχνικά δυνατός, φοβάμαι ότι θα κάνει τα πράγματα χειρότερα.
Γ. Γραμματικάκης (2013). Ένας αστρολάβος του Ουρανού και της Ζωής. Κρήτη : Π.Ε.Κ, 214-216 (διασκευή)
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Με τι συγκρίνεται ο διαδικτυακός διάλογος στο παραπάνω κείμενο; Ποια κοινά σημεία και ποιες διαφορές επισημαίνει ο συγγραφέας;

ΚΕΙΜΕΝΟ 2
Τη διεύρυνση της θεματολογίας του κοινωνικού διαλόγου και σε θέματα πέραν των συλλογικών συμβάσεων εργασίας πρότεινε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ΣΕΒ Χάρης Κυριαζής, μιλώντας στην Ημερίδα που διοργάνωσε η ΓΣΕΕ με θέμα «Επένδυση στην Ισότητα: Ο ρόλος του Κοινωνικού Διαλόγου για την Καταπολέμηση των Διακρίσεων στην Εργασία».
"Πάγια θέση του ΣΕΒ είναι ότι το περιεχόμενο του κοινωνικού διαλόγου δεν πρέπει να αρχίζει και να τελειώνει με τη διαπραγμάτευση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας» υποστήριξε ο κ. Κυριαζής και πρόσθεσε ότι «στη σημερινή συγκυρία, οι κοινωνικοί εταίροι, ενεργητικά και από κοινού, μπορούν και πρέπει να συνδιαμορφώσουν πολιτικές που θα οδηγήσουν σε ένα νέο παραγωγικό πρότυπο για τη χώρα, με στόχο την ανάκτηση των χαμένων θέσεων εργασίας και τη βελτίωση των εισοδημάτων με τρόπο διατηρήσιμο. Αυτό προϋποθέτει την εμπέδωση μιας κουλτούρας συνεννόησης και αλληλοσεβασμού, μια διάθεση για ισορροπημένους συμβιβασμούς και τολμηρές υπερβάσεις"
https://www.newsbomb.gr/oikonomia, 12/3/15
ΣΕΒ: Σύλλογος Ελλήνων Βιομηχάνων
ΓΣΕΕ: Γενική Συνομοσπονδία Εργαζομένων Ελλάδας

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Μπορείτε από το κείμενο να κατανοήσετε τι σημαίνει κοινωνικός διάλογος και ποιοι μπορούν να συμμετέχουν σε αυτόν;

ΚΕΙΜΕΝΟ 3
Ο τηλεοπτικός διάλογος συνιστά μια άλλη κατηγορία διαλόγου, μια νεότερη κατάκτηση της δημοκρατικής μας ζωής. Έχοντας μάλιστα αποκτήσει μεγάλη επιρροή, υπονομεύει θεσμούς παραδοσιακούς, που στην ιδέα του διαλόγου και της κριτικής στηρίζουν την ύπαρξή τους: τη Βουλή των Ελλήνων, για παράδειγμα. Ενώ τα διεξαγόμενα στη Βουλή σπάνια ελκύουν την προσοχή των πολιτών, οι διάλογοι στην τηλεόραση, είτε μέσω παραθύρων, είτε σε άνετες πολυθρόνες και τραπέζια, έχουν μεγάλη απήχηση. Δεν είναι μάλιστα σπάνιες οι φορές που επιλύονται, μέσω των παραθύρων, και πιεστικά προβλήματα. Ένας, συνήθως περιδεής, υπουργός υποχρεώνεται να συναντηθεί με τους διαμαρτυρόμενους στην οθόνη σε μια τελική αποφασιστική φάση του «διαλόγου». Το ερώτημα, γιατί τόσο καιρό δεν είχε δεχθεί τα αιτήματα, που αίφνης τού φαίνονται λογικά, δεν λαμβάνει ποτέ πειστική απάντηση.
https://grammatikakis.gr, ανακτήθηκε την 18/11/2018.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Με ποιον παραδοσιακό θεσμό συγκρίνει τον τηλεοπτικό διάλογο ο συγγραφέας και για ποιους λόγους ελκύει περισσότερο το ενδιαφέρον των ανθρώπων έναντι του άλλου;

ΚΕΙΜΕΝΟ 4
[...] Διάλογος στο μάθημα, αν και πολυπλοκότερος, είναι διεξοδικότερος και πιο αποτελεσματικός από την διάλεξη (μετωπική διδασκαλία), ενεργοποιεί δε τον ακροατή περισσότερο από ό,τι η μετωπική διδασκαλία. Εξ άλλου, η μετωπική διδασκαλία μόνο φαινομενικά μπορεί να εγγυάται μια λογικότερη και συντομότερη πορεία, ενώ αυτή περιορίζει τον συμμετέχοντα στον ρόλο τού παθητικού δέκτη νέων πληροφοριών. Είναι, βέβαια, αυτονόητο, ότι δεν πρέπει για όλα και πάντοτε να αναπτύσσουμε διάλογο! Και τούτο, επειδή, όπως και σε κάθε ανθρώπινη συζήτηση, έτσι και στον διάλογο στο μάθημα, υπάρχουν όρια, τα οποία καθορίζονται τόσο από την κατάσταση τού μαθήματος, όσο και από την ωριμότητα και το τάλαντο των μαθητών. Ταυτόχρονα, όμως, δεν πρέπει να υπερεκτιμάμε τις δυνατότητες της μετωπικής διδασκαλίας και να περιορίζουμε υπερβολικά την καλλιέργεια τού διαλόγου, διότι : «μία Εκπαίδευση, η οποία την διάλεξη και τις δυνατότητές της υπερεκτιμά, ενώ τον διάλογο ελάχιστα εξασκεί, προσεγγίζει μια πνευματική δικτατορία.»
http://users.sch.gr, Α. Λιβαθινός, Δ. Μωραΐτη, ανακτήθηκε την 18/11/2018
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Σε ποια μορφή διαλόγου αναφέρεται το παραπάνω κείμενο και με ποια άλλη έννοια ή πρακτική τον συγκρίνει;

ΚΕΙΜΕΝΟ 5

[...]Είχε φτάσει σε μια περιοχή που κατοικούσε μια μακρινή εξαδέλφη του.
Δίστασε να πάει προς το σπίτι της. Όμως το στόμα του ήταν πικρό απ' τα τσιγάρα και του χρειαζόντανε ένας καφές. Τελικά τ' αποφάσισε.
— Τι γίνεται; ρωτούσε της ξαδέρφης ο άντρας, γερό παλικάρι και γερό μεροκάματο.
— Τι γίνεται; ρώτησε κι ο ίδιος μην ξέροντας τι ν' απαντήσει.
— Θα 'χει την Κυριακή ποδόσφαιρο άραγε;
— Πού να ξέρω; είπε εκείνος που έρχονταν απ' έξω.
— Τι μας βρήκε! Τι μας βρήκε! έκανε απελπισμένος ο άλλος κι έπιασε το μέτωπό του. Έχεις και το ραδιόφωνο, μόνο εμβατήρια παίζει. Για τα γήπεδα τίποτε.
Ο δικός μας ρούφηξε καυτό τον καφέ του, προσπαθώντας να γλιτώσει το γρηγορότερο από της εξαδέλφης τον άντρα κι από τα άσματα του ραδιοφώνου, και πετάχτηκε πάλι στο δρόμο, αυτή τη φορά μ' ένα νευρικό, σβέλτο βήμα. Πρώτη φορά περπατούσε μ' αυτό τον τρόπο κι απορούσε κι ο ίδιος όταν τσάκωσε τον εαυτό του να δουλεύει μέσα του το εμβατήριο, θα μπορούσε να πει πως το σιγομουρμούριζε κιόλας;
απόσπασμα από το διήγημα του Μ. Χάκκα "Το ψαράκι της γυάλας".


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Ποιο είναι το είδος του διαλόγου στο παραπάνω κείμενο και ποια είναι η λειτουργία του;







Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο Πληροφοριακός Λόγος

Το κειμενικό είδος της επιστολής

Διαγνωστικό τεστ στη Γλώσσα Α΄ Λυκείου