Δειγματική διδασκαλία στη Γλώσσα Β΄ Λυκείου
Πρότυπο Λύκειο Βαρβακείου Σχολής
Δειγματική διδασκαλία στη Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ Λυκείου
Διδάσκων: Νίκος Αλέφαντος (Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα)
Σχέδιο μαθήματος
Α. Διδακτικοί στόχοι:
·
Να γίνει κατανοητή η σημασία
της Τέχνης και η προσφορά της στους νέους.
·
Να αντιληφθούν οι μαθητές την αναγκαιότητα διδασκαλίας της Τέχνης
στην εκπαίδευση.
·
Να καλλιεργηθούν νέοι γραμματισμοί, όπως ο οπτικός.
Β. Μέθοδοι διδασκαλίας:
·
Διάλογος
·
Τεχνική της φθίνουσας καθοδήγησης
·
Καταιγισμός ιδεών
Γ. Πορεία της διδασκαλίας
·
Αφόρμηση η εικόνα, προκειμένου οι μαθητές να κατανοήσουν την πολλαπλή
ερμηνεία ενός έργου Τέχνης και πώς αυτή οδηγεί στην κριτική αφύπνιση.
·
Με αφορμή το κείμενο 1 ανάλυση των στόχων της εκπαίδευσης και
προβληματισμός για το αν υλοποιούνται με τη διδασκαλία της Τέχνης.
·
Ανάγνωση και ανάλυση του κειμένου 2 σε συνδυασμό με το υπό ανάλυση θέμα
που θίγει το κείμενο 1.
·
Ανακεφαλαίωση και ανάθεση γραπτής εργασίας για το σπίτι.
Κείμενο 1
Είναι ευρέως
αποδεκτό ότι η επαφή με κάθε μορφή τέχνης αναπτύσσει την αισθητική εμπειρία του
ατόμου και καλλιεργεί τη δημιουργική του ικανότητα, καθώς και την ικανότητα του
για κριτικό στοχασμό. Φιλόσοφοι και παιδαγωγοί έχουν υπογραμμίσει τη συμβολή
των τεχνών στην ανάπτυξη της φαντασίας του ατόμου και στη δυνατότητα που του
προσφέρουν να αντιλαμβάνεται την εμπειρική πραγματικότητα μέσα από μια
διαφορετική σκοπιά με δημιουργική προοπτική. Από τους βασικούς σκοπούς άλλωστε
της Εκπαίδευσης είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη του ατόμου σε επίπεδο γνωστικό,
ηθικό, κοινωνικό, συναισθηματικό και τα πορίσματα της Νέας Παιδαγωγικής για την
ανάπτυξη των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης σε αυτή την κατεύθυνση συνηγορούν. Η
αξιοποίηση επομένως της Τέχνης στην εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί εγχείρημα
μεγάλης παιδευτικής αξίας για το μαθητή.
Κείμενο 2
Η επιστημονική έρευνα καταδεικνύει, ότι η καλλιτεχνική αγωγή
είναι πολλαπλά ωφέλιμη και απαραίτητη για το παιδί, καθώς συμβάλλει
στην διαμόρφωση της «αισθητής νόησης» και στην ολοκλήρωση του άνθρωπου ως
προσωπικότητας. Ως φορέας των αξιών της Τέχνης η καλλιτεχνική αγωγή βρίσκεται
σε ευθύ και ειλικρινή διάλογο με τον φιλοσοφικό στοχασμό και διδάσκει στο παιδί
την ανοικτή σκέψη και την δυνατότητα της ελεύθερης επιλογής. Μετατρέπει το
ελάχιστο σε μέγιστο και κατευνάζει την ανθρώπινη ψυχή. Αντιστέκεται στον
εκβαρβαρισμό των ηθών που τόσο έντονα και με ποικίλους τρόπους βιώνει η
σύγχρονη κοινωνία. Ενθαρρύνει την ενδοσκόπηση και υποστηρίζει την προσπάθεια
του ανθρώπου να χαράξει το δικό του προσωπικό μονοπάτι στο χώρο της γνώσης και
της ζωής. Ενισχύει τη δημιουργική σκέψη και προσφέρει αίσθημα ολοκλήρωσης.
Υποστηρίζει τη γνώση που μπαίνει σε εφαρμογή και, αν και μοιάζει να μην έχει
καμία χρησιμότητα, αποτελεί ίσως το μόνο γνωστικό αντικείμενο που αποκαλύπτει
μέσα από την διδακτική διαδικασία πτυχές του ‘ευ ζην’. Η καλλιτεχνική
αγωγή εξοικειώνει το παιδί με τις λεπτότερες μορφές του συναισθήματος, με τις
ανώτερες ιδέες του ανθρώπινου πνεύματος, συμμετέχει δυναμικά στην ηθική, πνευματική
και αξιακή ωρίμανση του παιδιού, υποστηρίζει την διαδικασία της
ενεργητικής, βιωματικής μάθησης και συμβάλει στην δημιουργία των μελλοντικών
ελεύθερων πολιτών.
ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Αφού διαβάσετε τα παρακάτω κείμενα, να σας απασχολήσει αν
ενθαρρύνεται στο σχολείο η επαφή των μαθητών με την Τέχνη ή αν έχει εξορισθεί η
Τέχνη από το σχολείο, όπως ισχυρίζονται πολλοί. Το κείμενό σας να μην
υπερβαίνει τις 400 λέξεις και να έχει τη μορφή άρθρου στο περιοδικό του
σχολείου σας.
Κείμενο 1
Με την προσωπική τους
εικαστική υπογραφή, μαθητές του 1ου και του 3ου Γυμνασίου Σύρου κόσμησαν
μεγάλες επιφάνειες τοίχων του Σχολικού Συγκροτήματος στην περιοχή του
Ξηροκάμπου, κάνοντας πράξη όλα όσα έχουν διδαχθεί στο μάθημα των καλλιτεχνικών.
Επί της ουσίας
πρόκειται για το απτό αποτέλεσμα ενός project με τίτλο “Έναλλακτική έκφραση –
πολιτισμός και δραστηριότητες τέχνης”, στο πλαίσιο του οποίου μαθητές των δύο
σχολείων, υπό την πολύτιμη καθοδήγηση της εικαστικού, Αργυρώς Διαμαντάκη θα
ζωγράφιζαν - με τη μορφή γκράφιτι - εξωτερικά τμήματα των τοίχων των δύο
σχολείων, σε μία προσπάθεια να αποτραπεί ο “βανδαλισμός” τους από άσχετα
συνθήματα, αλλά και προκειμένου να διακοσμηθούν με όμορφα μηνύματα.
Κείμενο 2
Δευτέρα, 29 Φεβρουαρίου
2016
Μια οικογένεια
στυλιζαρισμένη, σαν σε αμερικάνικη διαφήμιση, παίρνει το πρωινό της σε αργή
κίνηση, ενώ πίσω της καλπάζει η αφτιασίδωτη πραγματικότητα...
Μα τι γυρεύουν αυτοί οι ταλαίπωροι έξω από το παράθυρό τους;
κι ο Bertolt Brecht τι σχέση έχει με τα μελομακάρονα και τους χυμούς φρούτων που απολαμβάνουν;
Μια παραγωγή της ομάδας της Β' Λυκείου Ιτέας Καρδίτσας, στο πλαίσιο της ερευνητικής εργασίας. Συμμετείχε στο 8ο μαθητικό κινηματογραφικό φεστιβάλ Artfools και απέσπασε ειδική διάκριση με θέμα το προσφυγικό.
Μα τι γυρεύουν αυτοί οι ταλαίπωροι έξω από το παράθυρό τους;
κι ο Bertolt Brecht τι σχέση έχει με τα μελομακάρονα και τους χυμούς φρούτων που απολαμβάνουν;
Μια παραγωγή της ομάδας της Β' Λυκείου Ιτέας Καρδίτσας, στο πλαίσιο της ερευνητικής εργασίας. Συμμετείχε στο 8ο μαθητικό κινηματογραφικό φεστιβάλ Artfools και απέσπασε ειδική διάκριση με θέμα το προσφυγικό.

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου