Προσομοίωση 2017_ΓΛΩΣΣΑ Γ΄


Πρότυπο ΓΕΛ Βαρβακείου Σχολής

Θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας

Μάρτιος 2017

Πέρυσι ξεκίνησε για πρώτη φορά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης το διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών (ΔΠΜΣ) «Σύγχρονες Ιατρικές Πράξεις: Δικαιϊκή Ρύθμιση και Βιοηθική Διάσταση».
            Το πρόγραμμα αυτό παρακολούθησα και η ίδια, ως πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Α.Π.Θ. και ενεργή δικηγόρος. Στο δεύτερο εξάμηνο, επέλεξα ως μάθημα επιλογής αυτό των «Μεταμοσχεύσεων».
Το μάθημα δίδαξε πληθώρα ατόμων, άμεσα εμπλεκομένων με το ζήτημα των μεταμοσχεύσεων: από συντονιστές μεταμοσχεύσεων και ιατρούς μονάδων μεταμοσχεύσεων μέχρι ποινικολόγους και κοινωνιολόγους. Και έμαθα πολλά πράγματα που τα αγνοούσα.
 Έμαθα ότι όλο σχεδόν το ανθρώπινο σώμα μπορεί να μεταμοσχευθεί. Μάτια, καρδιά, πνεύμονες, νεφρά, ήπαρ, πάγκρεας, αίμα και μυελός των οστών, τμήματα του γαστρεντερικού σωλήνα, ακόμα και δέρμα και οστά!
 Έμαθα ότι το ποσοστό επιβίωσης μετά τη μεταμόσχευση ξεπερνά το 95% και ότι έτσι άνθρωποι καταδικασμένοι σε θάνατο ή σε μια ζωή μέσα στα νοσοκομεία μπορούν να ζήσουν μια φυσιολογική ζωή και να κάνουν όνειρα για το μέλλον.
 Έμαθα ότι κάθε 27 λεπτά κάπου στον κόσμο γίνεται μια επέμβαση μεταμόσχευσης. Αλλά ταυτόχρονα, κάθε 2 ώρες και 24 λεπτά κάποιος πεθαίνει περιμένοντας σε μια λίστα αναμονής μοσχεύματος.
 Έμαθα ότι η Ελλάδα κατέχει μια από τις ντροπιαστικά χαμηλότερες θέσεις όσον αφορά τον αριθμό δοτών οργάνων. Το 2010, στο 1.000.000 πληθυσμού, οι δότες στην Ελλάδα ήταν 3,9-ενώ στην Ισπανία ήταν 32.
§8. Έμαθα ότι σε ένα τελείως οικονομικό και πραγματιστικό επίπεδο, η αύξηση των μεταμοσχεύσεων μπορεί να βοηθήσει την οικονομία της υγείας-και όλοι ξέρουμε πόσο πάσχει αυτή στη χώρα μας. Οι Μονάδες Εντατικής Θεραπείας έχουν πληθώρα ασθενών με οργανικές ανεπάρκειες τελικού σταδίου, ενώ η πληρότητα των κρεβατιών στις ΜΕΘ φτάνει σε καθημερινή βάση το 100%. Το ετήσιο κόστος μιας αιμοκάθαρσης στις Η.Π.Α. κυμαίνεται από 60.000-80.000 δολάρια και αν ο ασθενής ζήσει δέκα χρόνια, κυμαίνεται από 600.000-800.000 δολάρια. Η μεταμόσχευση νεφρού γίνεται μόνο μια φορά και κοστίζει άπαξ 100.000 δολάρια.
 Έμαθα ότι οι ιστορίες του τύπου «ξύπνησε από το κώμα 30 χρόνια μετά» είναι απολύτως ανακριβείς. Το κώμα σπάνια διαρκεί για περισσότερες από 2 με 4 εβδομάδες. Πέρα από αυτό το χρονικό διάστημα, οι ασθενείς βρίσκονται σε εξακολουθητική φυτική κατάσταση για χρόνια ή ακόμη για δεκαετίες. Και από άτομα σε φυτική κατάσταση δεν παίρνουμε όργανα, γιατί είναι εγκεφαλικά νεκρά.  
Έμαθα ότι η «εικαζόμενη συναίνεση», για την οποία τόσο μελάνι έχει χυθεί εδώ, υπάρχει στην Ισπανία από το 1979, αλλά δεν έχει χρειαστεί να χρησιμοποιηθεί ποτέ. Η ιδέα της μεταμόσχευσης είναι τόσο διαδεδομένη, που δεν υπάρχει περίπτωση να αρνηθούν οι συγγενείς να μεταμοσχευθούν τα όργανα του νεκρού τους.
 Έμαθα ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο αποφάσισε να μην εισαχθεί μάθημα ή εκδηλώσεις σχετικά με τις μεταμοσχεύσεις στα ελληνικά δημόσια σχολεία, κρίνοντας μια τέτοια προσπάθεια ως «αντιπαιδαγωγική». (……)
Έμαθα ότι για την Εκκλησία, η μεταμόσχευση δεν είναι αμαρτία, όπως ισχυρίζονται ορισμένοι παπάδες και θεούσες, αλλά η ύψιστη πράξη αλληλεγγύης και αυτοθυσίας. Με τα λόγια του Ιερέα που μας έκανε μια σχετική εισήγηση: «Ο Χριστός έδωσε το σώμα Του για να σώσει τους ανθρώπους, κι εμείς δεν θα δώσουμε τα όργανά μας;»
Έμαθα ότι η άρνηση των πολιτών και των συγγενών οφείλεται στην άρνηση της ιδέας του θανάτου και σε μια ευρύτερη δυσπιστία για τον ιατρικό κλάδο, που οφείλεται στις περισσότερες περιπτώσεις σε ασαφείς και αβάσιμες υπόνοιες για την ηθική του κλάδου και το παρεμπόριο ανθρώπινων οργάνων.
§14.  Μετά από όλα αυτά, φρόντισα άμεσα να γίνω δωρήτρια οργάνων και μυελού των οστών. Όταν ενημέρωσα τους γονείς μου για την απόφασή μου, η αρχική αντίδραση της μητέρας μου ήταν το «όχι, ούτε να το σκεφτώ δεν θέλω ότι μπορεί να πεθάνεις». Η αμέσως επόμενη αντίδραση ήταν: «τουλάχιστον όμως, θα βλέπω τον άλλο και θα ξέρω ότι μέσα του υπάρχει κάτι ζωντανό από το παιδί μου». Και η χαρά που πήρα όταν έλαβα την κάρτα δωρητή μέλους από τον ΕΟΜ ήταν απερίγραπτη. Γιατί σε αυτό το μάθημα έμαθα ότι η δωρεά οργάνων είναι δωρεά ζωής και συνειδητοποίησα ότι είναι υποκρισία εκ μέρους μου να θέλω να λάβω όργανο, αν μού χρειαστεί ποτέ, αλλά να αρνούμαι να δωρίσω τα δικά μου.

Μαριάννα Βασιλείου, Πηγή: www.lifo.gr, ανακτήθηκε την 28/3/2017


ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Α.  Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 100 περίπου λέξεις  
                                                                                                                              (25 μονάδες)
Β1. Να γράψετε την ένδειξη Σωστό – Λάθος στις παρακάτω προτάσεις με κριτήριο τα νοήματα του δοθέντος κειμένου.
-          Το ποσοστό όσων επιβιώνουν μετά τη μεταμόσχευση είναι μικρό.
-          Είναι ιδεαλιστικό να συνδέουμε ως κοινωνία τη μεταμόσχευση  με την οικονομία της υγείας.
-          Το κώμα πρέπει να διαχωρίζεται από την κατάσταση «φυτού» στην οποία βρίσκεται κάποιος.
-          Η άρνηση κάποιου να γίνει δωρητής οφείλεται στο ότι δεν εμπιστεύεται το ιατρικό σύστημα της χώρας μας.
-           Η αντίδραση της μητέρας τελικά δεν ήταν αρνητική στο ενδεχόμενο η κοπέλα να εγγραφεί στην τράπεζα δωρητών οργάνων.
                                                                                                                               (10 μονάδες)
Β2. α. Γράψτε από μια συνώνυμη για κάθε μια από τις ακόλουθες υπογραμμισμένες λέξεις του κειμένου:  πραγματιστικό, συναίνεση, διαδεδομένη, αβάσιμες, υποκρισία.
        β. Γράψτε από μια αντίθετη λέξη για καθεμιά από τις ακόλουθες λέξεις του κειμένου: άμεσα, εμπλεκομένων, ανεπάρκειες, επέμβαση, ύψιστη.                       (10 μονάδες)

Β3. Ποια η δομική λειτουργία του ρήματος «έμαθα» στο κείμενο;               ( 4 μονάδες)

Β4. Ποια η λειτουργία των σημείων στίξης στις ακόλουθες περιπτώσεις:
-          «Σύγχρονες Ιατρικές Πράξεις: Δικαιϊκή Ρύθμιση και Βιοηθική Διάσταση» (1η παράγραφος, τα εισαγωγικά και η άνω και κάτω τελεία)
-           Μάτια… οστά! (4η παράγραφος, το θαυμαστικό)
-          «αντιπαιδαγωγική» (11η παράγραφος, τα εισαγωγικά)
-          «Ο Χριστός έδωσε το σώμα Του για να σώσει τους ανθρώπους, κι εμείς δεν θα δώσουμε τα όργανά μας;» (12η παράγραφος, τα εισαγωγικά)
                                                                                                                                        (5 μονάδες)
Β5. Βρείτε στο κείμενο τον τρόπο πειθούς στην 8η παράγραφο του κειμένου και τον τρόπο πειθούς που κυριαρχεί στην 14η παράγραφο του κειμένου (2 μονάδες) και τεκμηριώστε την απάντησή σας με αναφορές από τα αντίστοιχα χωρία (4 μονάδες)
                                                                                                                                         (6 μονάδες)
Γ. Υποθέστε ότι σε φόρουμ επικοινωνίας στο διαδίκτυο επικοινωνείτε με φίλους σας. Με αφορμή το άρθρο που διαβάσατε να τους αναλύσετε τους λόγους για τους οποίους πράξεις, όπως η δωρεά οργάνων και ιστών, είναι βαθιά ανθρωπιστικές και αναγκαίες στην κοινωνία μας και να διερωτηθείτε τους λόγους για τους οποίους η χώρα μας βρίσκεται στην τελευταία θέση δωρητών οργάνων, σύμφωνα με σχετικές έρευνες. Η έκταση της τοποθέτησής σας να μην υπερβαίνει τις 500-600 λέξεις.
                                                                                                                                           (40 μονάδες)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο Πληροφοριακός Λόγος

Το κειμενικό είδος της επιστολής

Διαγνωστικό τεστ στη Γλώσσα Α΄ Λυκείου