Προγραμματισμός διδασκαλίας Γλώσσας Β΄ Λυκείου_2018-2019


ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 44 διδακτικές ώρες
Α. Σημειώσεις - Περίληψη:  10 διδακτικές ώρες
·         2 ώρες: Εφαρμογή περίληψης στο κείμενο του Ε.Π. Παπανούτσου ¨Τεχνική και Εκπαίδευση" (από το σχολικό βιβλίο) Εντοπισμός κύριων σημείων - καταγραφή σημειώσεων - εκπόνηση περίληψης.
Προς αξιοποίηση είναι οι τρεις τελευταίες σειρές του κειμένου : "Η τεχνική δίνει στον πολιτισμό τη διάσταση του πλάτους, η εκπαίδευση καλείται να τον συμπληρώσει με τη διάσταση του βάθους" (Βιοτικό επίπεδο - ποιότητα ζωής). Μπορεί να τεθεί για το σπίτι έκθεση με ανάλογο περιεχόμενο.

·         2 ώρες: Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία βασισμένη στο κείμενο του Ε.Π. Παπανούτσου "Κράτος και Νεοέλληνες"
Χωρισμός των μαθητών σε έξι ομάδες
1. Διαβάζουμε το κείμενο και εξομαλύνουμε γλωσσικά και νοηματικά Διάρκεια: 30'
2. Διάρκεια: 15' 1η ομάδα: Πύκνωση δύο πρώτων παραγράφων, 2η ομάδα: Πύκνωση 3ης παραγράφου, 3η ομάδα: Πύκνωση νοήματος 4ης, 5ης και 6ης παραγράφου ως "Ότι αυτή η αδιαφορία ή η λανθάνουσα εχθρότητα προς το Κράτος και τις λειτουργίες του είναι αποτέλεσμα ιστορικών αιτίων και μιας κακοδαιμονίας που ατυχώς διαιωνίζεται.¨, 4η ομάδα: Πύκνωση νοήματος 6ης, 7ης, 5η Ομάδα: 8η και 9η, 6η Ομάδα: 9η παράγραφο
3. Διάρκεια: 15΄: Ανάγνωση και σύνθεση των σημειώσεων
4. Διάρκεια 10΄ Σύνθεση της περίληψης - καταγράφουν οι μαθητές
5. Διάρκεια 10΄ Οι ομάδες διερευνούν τα φαινόμενα που δείχνουν την εχθρική διάθεση στο κράτος και τα αίτια που την προκαλούν
6. Διάρκεια 5: Ανακοίνωση με τη μορφή καταιγισμού ιδεών
7. Δίνουμε για το σπίτι θέμα με τα συγκεκριμένα ερωτήματα.

·         2 ώρες: Με αφορμή τη δημοσιογραφική συνέντευξη του Γ. Μπαμπινιώτη η διδασκαλία περιστρέφεται: α. Στον άξονα εκπόνησης περίληψης δημοσιογραφικής συνέντευξης και β. στη συντόμευση του λόγου με τη χρήση αρκτικόλεξων (1 ώρα)
(2η ώρα) Αναλύουμε τη διαφορά της λακωνικότητας από τη συντόμευση του λόγου, τα αίτια της μιας και της άλλης...
·         2 ώρες: Γραπτή έκθεση στην τάξη με θέμα τη συντόμευση του λόγου
·         2 ώρες: Ανάλυση - με αφορμή τη συντόμευση του λόγου - της προσπάθειας του ανθρώπου να εξοικονομήσει χρόνο στην καθημερινή του ζωή, πού αυτή φαίνεται  και ποιες συνέπειες -θετικές και αρνητικές έχει.
Προς αξιοποίηση: Δύο κείμενα (ένα για τη διατροφή και το άλλο "Το μεροκάματο της σφήνας") από το βιβλίο. Το τελευταίο ενδείκνυται για σχολιασμό του λεξιλογίου και γενικά του ύφους λόγου του σε σχέση με την πρόθεση του συντάκτη του και μπορεί να γίνει άσκηση μετατροπής λέξεων και φράσεων της καθημερινής ομιλίας σε πιο δόκιμες.
Β. ΜΜΕ - Ειδησεογραφία: 14 διδακτικές ώρες
·         2 ώρες: Με τη μέθοδο της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας μπορούμε άνετα να προσεγγίσουμε τη θεωρία του κεφαλαίου.
1η ομάδα: Να βρει σχόλια σε δημοσιογραφικό κείμενο και να τα ξεχωρίσει από το γεγονός στην είδηση.
2η ομάδα: Να βρει σε κείμενο σχολιαστικά σημεία στίξης
3η ομάδα: Να βρει ξένα σχόλια σε κείμενο και να δικαιολογήσει την παρουσία τους.
4η ομάδα: Να διακρίνει σε ειδήσεις ποια έχει ξεχωριστά το σχόλιο από το γεγονός και σε ποια το γεγονός και το σχόλιο διαπλέκονται και να διερευνήσει ποια μέθοδος είναι δημοσιογραφικά ορθότερη
5η ομάδα: Να διερευνήσει 5-6 τίτλους ειδήσεων και να καταλήξει στη δομή ενός ελκυστικού τίτλου.
6η ομάδα: Να διερευνήσει πώς τα συντακτικά στοιχεία μιας είδησης με τις κατάλληλες αλλαγές στον συνταγματικό άξονα μπορούν να τονίσουν κάθε φορά και ένα διαφορετικό νόημα.
Εργασία για το σπίτι: Γλωσσικές ασκήσεις
·         2 ώρες: Ανάπτυξη κριτηρίου αξιολόγησης για την παραπληροφόρηση
·         2 ώρες: Ανάπτυξη θέματος για την ευθύνη του δημοσιογράφου και τον ρόλο του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης - ειδική σήμανση τηλεοπτικών προγραμμάτων.
·         2 ώρες: Παραγωγή γραπτού λόγου με θέμα την πληροφόρηση - παραπληροφόρηση - ευθύνη δημοσιογράφου
·         2 ώρες: Δικαίωμα στην ενημέρωση - Σχέση Τύπου και Δημοκρατίας
·         2 ώρες: Δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή και παραβίασή του από τα ΜΜΕ
·         2 ώρες: Το Διαδίκτυο, η σχέση του με τα άλλα ΜΜΕ και το πληροφοριακό χάος που δημιουργεί.
Γ. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: 10 διδακτικές ώρες
·         2 ώρες: Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία προσέγγισης της θεωρίας της ενότητας
Ομάδα 1: Μελέτη θεωρίας βιογραφικού σημειώματος και εκπόνηση ενός.
Ομάδα 2: Μελέτη της δομής συστατικής επιστολής και εκπόνηση μιας.
Ομάδα 3: Μελέτη της μυθιστορηματικής βιογραφίας του Α. Σβάϊτσερ και εντοπισμός των σημείων στα οποία αποτυπώνεται ο θαυμασμός του συγγραφέα για τον βιογραφούμενο.
Ομάδα 4: Μελέτη των ημερολογίων και εντοπισμός χαρακτηριστικών του είδους.
Ομάδα 5: Μελέτη κειμένου Ε.Π. Παπανούτσου "Πρόοδος και Συντήρηση" και εντοπισμός της τεχνικής της αντίθεσης ως τρόπου ανάπτυξης όλου του κειμένου.
Ομάδα 6: Εντοπισμός των δύο τρόπων εφαρμογής της αντίθεσης ως τρόπου ανάπτυξης παραγράφου και εκπόνηση μιας παραγράφου με την τεχνική της αντίθεσης.

·         2 ώρες: Ανάπτυξη θέματος για επαγγελματικό προσανατολισμό, την αναγκαιότητά του σήμερα, τη σημασία του επαγγέλματος και τα κριτήρια επιλογής
·         2 ώρες: Ανάπτυξη θέματος για την εξειδίκευση
·         2 ώρες: Ανάπτυξη θέματος για την ανεργία
·         2 ώρες: Παραγωγή γραπτού λόγου για την ενότητα.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο Πληροφοριακός Λόγος

Το κειμενικό είδος της επιστολής

Διαγνωστικό τεστ στη Γλώσσα Α΄ Λυκείου