Κριτήριο αξιολόγησης 6_ Γλώσσα Γ
2
Οκτωβρίου 2012 - Διεθνής Ημέρα Μη Βίας Μήνυμα Μπαν Κι-Μουν: Η οικονομική
κρίση τροφοδοτεί την ξενοφοβία και άλλες μορφές επικίνδυνων και φονικών
διακρίσεων.
"
Είχα φέτος το προνόμιο να αποτίσω, στο μνημείο Ρατζ Γκατ στο Νέο Δελχί, φόρο
τιμής στον Μαχάτμα Γκάντι. Το όραμα και
το παράδειγμά του έδειξαν το πώς ένα πρόσωπο μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.
Τιμώντας τη διαρκή του κληρονομιά, εορτάζουμε κάθε χρόνο, στην επέτειο της
γέννησης του, τη Διεθνή Ημέρα Μη-Βίας.
Στην
εποχή μας της παγκόσμιας αναταραχής και αλλαγής, πρέπει να σκεφτούμε το μήνυμα
του Γκάντι για την αλληλοκατανόηση και την ειρήνη. Παντού στον κόσμο η ανεκτικότητα δοκιμάζεται. Οι πόλεμοι
έχουν βαρύ κόστος από το Αφγανιστάν μέχρι τη Συρία και το Σαχέλ. Η οικονομική
κρίση τροφοδοτεί την ξενοφοβία και άλλες μορφές επικίνδυνων και φονικών
διακρίσεων. Η τρομοκρατία, η εμπορία ανθρώπων, οι παραβιάσεις των δικαιωμάτων και η βία κατά των γυναικών απειλούν
εκατομμύρια ανθρώπους.
Πρέπει
να εργαστούμε ακόμη πιο σκληρά για την αλληλοκατανόηση ανάμεσα και στο
εσωτερικό των θρησκειών και των κοινοτήτων, ανάμεσα αλλά και στο εσωτερικό των
χωρών. Η πρόληψη αποτελεί μια βασική προτεραιότητα στο πενταετές πρόγραμμα
δράσης των Ηνωμένων Εθνών. Ωστόσο, πρόληψη σημαίνει κάτι πολύ περισσότερο από
τον χωρισμό των αντιμαχόμενων
πλευρών και την υποχώρηση των εντάσεων. Η θεμελιώδης αντιμετώπιση των αιτιών
της σύγκρουσης και της μη-ανεκτικότητας θα χρειαστούν μια κουλτούρα μη-βίας και
ειρήνης.
Οι
κυβερνήσεις πρέπει να βρίσκονται μπροστά. Σε τελική ανάλυση όμως, τα θεμέλια
της μη-βίας θα οικοδομηθούν από τους ανθρώπους: τους δασκάλους, τους ιερείς,
τους γονείς και τους εκπροσώπους των κοινοτήτων, ανθρώπους των επιχειρήσεων και
τη βάση της κοινωνίας.
Ίσως
είναι πιο εύκολο να σηκώσεις ένα όπλο από το να εγκαταλείψεις τη μισαλλοδοξία. Ίσως είναι πιο εύκολο να
ρίξεις το φταίξιμο από το να συγχωρήσεις. Ωστόσο, με έχουν αγγίξει βαθειά οι
κοινωνίες και οι άνθρωποι σε κάθε άκρη της γης που έχουν εμπνευστεί από το
παράδειγμα του Γκάντι και έχουν πραγματικά αλλάξει τα πράγματα.
Ας
πάρουμε τη δύναμη από όλες αυτές τις προσπάθειες και ας εργαστούμε μαζί για να
οικοδομήσουμε ένα κόσμο μη-βίας και διαρκούς ειρήνης."
Ελένη
Γούλα, διδακτικό σενάριο στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη
2012, αντλήθηκε στις 25/6/2017.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Α. Να γίνει η περίληψη του κειμένου σε 80-100
λέξεις.
(25 μονάδες)
Β. Χαρακτηρίστε με την ένδειξη Σωστό – Λάθος
τις παρακάτω προτάσεις που αναφέρονται
σε νοήματα του κειμένου:
-
Η διεθνής μέρα κατά της βίας έχει συμβολικά ορισθεί τη μέρα γέννησης του
Γκάντι,
διότι η κληρονομιά του στον αγώνα
κατά της αποικιοκρατίας είναι μεγάλη.
-
Ο ομιλητής
πιστεύει πως κύρια αιτία της οικονομικής κρίσης σήμερα είναι ότι
δοκιμάζεται η ανεκτικότητα στην ετερότητα του
άλλου.
-
Η πρόληψη από την πλευρά των Ηνωμένων Εθνών
έγκειται στην υποχώρηση των εντάσεων ανάμεσα στα κράτη.
-
Η
κουλτούρα της μη βίας παγκοσμίως είναι ικανή να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που
προκύπτουν από τη φτώχεια.
-
Το πλέον
δύσκολο από όλα είναι να αντιμετωπισθεί ο φανατισμός των ανθρώπων και λαών.
(10 μονάδες)
Β2. Σε ποιους απευθύνεται το μήνυμα του Μπαν Κι
– Μουν, ποιο το θέμα του και ποια η
πρόθεση του πομπού; Δικαιολογήστε τις
απαντήσεις σας με αναφορές σε σχετικά
χωρία του κειμένου.
(10 μονάδες)
Β3α. Όραμα, ανεκτικότητα, παραβιάσεις, αντιμαχόμενων,
μισαλλοδοξία: Γράψτε
από
μια συνώνυμη για κάθε μια από τις
παραπάνω λέξεις του κειμένου.
Β3β. «Ας
πάρουμε τη δύναμη από όλες αυτές τις προσπάθειες και ας εργαστούμε μαζί για να
οικοδομήσουμε ένα κόσμο μη-βίας και διαρκούς ειρήνης.»: Αναγνωρίστε την
έγκλιση
των ρημάτων στην παραπάνω περίοδο λόγου (1 μονάδα), μετατρέψτε την
περίοδο με
έγκλιση την οριστική (1 μονάδα) και
σημειώστε τις αλλαγές στο ύφος λόγου στην
παρούσα μορφή της περιόδου και σε αυτή που θα μετατρέψετε. (3 μονάδες)
(10 μονάδες)
Β4. «Η οικονομική κρίση τροφοδοτεί την ξενοφοβία και
άλλες μορφές επικίνδυνων και
φονικών διακρίσεων. Η τρομοκρατία, η
εμπορία ανθρώπων, οι παραβιάσεις των
δικαιωμάτων και η βία κατά των γυναικών
απειλούν εκατομμύρια ανθρώπους.»: Ποιο
είδος σύνταξης (ενεργητική – παθητική)
χρησιμοποιεί ο πομπός στο παραπάνω χωρίο,
αλλά και στο σύνολο του μηνύματός του;
(1 μονάδα) Δικαιολογήστε την απάντησή σας
(2 μονάδες) λαμβάνοντας υπόψη σας ότι
πρόκειται για είδος πολιτικού λόγου και
μετατρέψτε (2 μονάδες) τη σύνταξη στην
αντίστροφή της.
( 5 μονάδες)
Γ.
Παραγωγή λόγου: Με αφορμή το μήνυμα του Μπαν Κι – Μουν που διαβάσατε στο
Διαδίκτυο, να συντάξετε άρθρο που
πρόκειται να δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του
σχολείου σας και στο οποίο θα περιγράφετε
φαινόμενα που αποδεικνύουν παγκοσμίως
την απουσία ανεκτικότητας. Παράλληλα, να αναπτύξετε
τη συμβολή του σχολείου στην
καλλιέργειά της, προκειμένου ο κόσμος να
διέπεται από σεβασμό στα ανθρώπινα
δικαιώματα, από κουλτούρα της μη – βίας
και κλίμα ειρηνικής συνύπαρξης.
(40 μονάδες)
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου